Närmare samhörighet och effektivt samarbete med Workplace för Würth

Närmare samhörighet och effektivt samarbete med Workplace för Würth

I januari 2020 införde Würth Norge Workplace from Meta. Sedan kom pandemin, och en bra digital kommunikationsplattform blev viktigare än någonsin.

Leverantören av verktyg, utrustning och expertis Würth Norge har närmare 700 anställda fördelade över kontor, lager, butiker och ute på vägarna i hela landet. Att se till att alla är uppdaterade om viktig information var en utmaning i sig själv! Att skapa samhörighet i enlighet med mottot "One Würth" var ännu svårare.

I januari 2020 hjälpte Cloudworks till att införa ett nytt verktyg i företaget:
 Workplace from Meta. Bara några månader senare var coronapandemin ett faktum och Würths anställda blev ännu mer utspridda än de redan var – och ännu mer beroende av ett bra informationsflöde och en känsla av samhörighet.

Camilla-Olsen-1-scaled

Vi hade väldigt mycket tur vad det gäller tidpunkten. Pandemin var ett tydligt exempel på varför god kommunikation är viktig. På kort tid gick andelen anställda som var på Workplace från cirka 30 procent till mer eller mindre 100 procent.

Camilla Neegaard Olsen, Marknadskoordinator

Effektivt kunskapsutbyte och bättre samarbete

Eftersom Workplace har ett användargränssnitt som är mycket likt Meta var den nya plattformen lätt att använda för de flesta. Förutom huvudkanalen där ledningen lägger ut gemensam information har både avdelningar och regioner sina egna grupper.

Det finns också separata grupper för diverse kunskapsutbyte, t.ex. produktinformation. Dessa fungerar som en kunskapsbank där produktnyheter, funktionalitet, tips 

Trine-Opsahl-2 endret

Med Workplace får jag snabbare svar om jag har en fråga, eftersom många personer med god sakkunskap kan svara samtidigt - utan att jag i förväg behöver veta exakt vem som kanske vet något om saken.

Trine Opsahl, örsäljningskonsult

Enklare informationsflöde

Före Workplace fanns det i huvudsak enkelriktad kommunikation: Via e-post, vid sällsynta personliga möten, genom att lägga ut på intranätet eller med företagets interna månadstidning "Würth to know". För dem som arbetar på lagret har det varit ännu mer besvärligt eftersom de inte använder arbetsmejl.

Före coronaviruset hade de månatliga lagermöten för att utbyta information. Om något behövde kommuniceras mellan mötena fanns det bara en sak att göra: att ringa i telefonen för att samla trupperna. Det råder ingen tvekan om att den nya plattformen har gjort kommunikationen både mer frekvent och enklare.

Jag tror att många av oss får mycket mer information om vad som händer nu än tidigare. Det är kort, enkelt, tydligt och mycket okomplicerat att få information på Workplace. Plattformen är också lätt att använda, även för dem som inte är så tekniskt kunniga.

Tor Egil Martinsen, lager- och distributionschef

Ledningen förs närmare anställda

För ledningen har det varit ovärderligt att ha en plattform där kommunikationen inte bara kan nå ut till alla, utan där det också går åt båda hållen.

Med den nya plattformen har ledningen börjat publicera korta månatliga videofilmer med uppdateringar om resultat och nyheter. De försöker också vara aktiva och synliga på plattformen i allmänhet och delta i kommentarer och konversationer.

Medarbetarundersökningar visar tydligt att detta har varit effektivt för att förbättra kommunikationen. De anställda känner att ledningen är närmare och att det är lättare att hålla sig uppdaterad om vad som händer.

Svein-Oftedal-1-1536x1152

Workplace har blivit ett fantastiskt verktyg och vår viktigaste kommunikationskanal. Informerade medarbetare är bättre medarbetare, och detta har ökat vår effektivitet.

Svein Oftedal, verkställande direktör

Starkare samhörighet

Med så många människor och avdelningar utspridda i alla riktningar är det inte nödvändigtvis lätt att få alla att känna sig som en del av samma organisation. Det är långt från butiken i Tromsø till huvudkontoret utanför Oslo, och det kan kännas som två olika världar för lagerarbetaren och försäljningskonsulten.

Med mer gemensamt utbyte av information, goda nyheter, uppdateringar och kunskap mellan avdelningarna är det lättare för alla att känna att de arbetar tillsammans. Det är lättare att lära sig om vad de andra gör och förstå hur allt hänger ihop - och inte minst att lära känna varandra och "chatta" digitalt över geografiska områden och arbetsområden.

Würth har också ett eget gruppområde som heter "kul och spel". Här kan de anställda koppla av och föra informella samtal och dela med sig av humor och trevliga saker som inte är arbetsrelaterade.

Marius-Hamborg-1536x1013

För de butiker och områden som ligger längst bort från huvudkontoret gör Workplace det lättare att känna sig närmare och mer anslutna till varandra. Det är på en mer personlig nivå än e-post. Man känner sig helt enkelt mer inkluderad i vardagen.

Marius Hamborg, butiksregionchef

Snabbt genomförande

Würth har valt att integrera Workplace med HR-systemet så att namn, titel, e-post, närmaste chef och annan viktig information samlas in automatiskt. I Workplace kan de anställda hitta rätt person genom att använda organisationsschemat i verktyget och se vem som har vilka roller.

Integrationen innebär också att när en anställd börjar behöver man inte skapa en användare manuellt. Informationen överförs automatiskt från HR-systemet till Workplace. Användarkonton skapas och aktiveras på startdatumet, med användarnamn och lösenord kopplade till företagets "Single Sign-On"-system.

Kristian-Horne-1-1536x792

Implementeringen gick mycket snabbt när vi hade klargjort vilka säkerhets- och integritetsöverväganden som behövde göras. Vi har lutat oss mycket mot Cloudworks, särskilt i början, och har fått snabba svar och bra hjälp.

Kristian Horne, digital marknadsförare