Smidig användarupplevelse
Överensstämmelse med den allmänna dataskyddsförordningen
Kostnadsbesparande och säkrare
Både för B2B och B2C
NÅGRA VIKTIGA EGENSKAPER HOS EN CIAM-LÖSNING
När kunden måste autentisera sig med flera faktorer utöver det traditionella som användarnamnet och lösenordet ökar också säkerheten.
Exempel på fler faktorer för inloggning är fingeravtryck eller en engångskod som skickas via sms/e-post.
En CIAM-lösning måste vara skalbar för miljontals användare och snabbt kunna hantera ytterligare påfrestningar, t.ex. kampanjer.
Med Single Sign-On (SSO) loggar kunden in på en av verksamhetens applikationer och får automatiskt tillgång till övriga relaterade applikationer.
Exempel på externa leverantörer som CIAM-lösningen kan kopplas till i samband med identitetsverifiering kan t.ex. vara Facebook, Google, BankID eller Vipps.
All användarinformation i alla applikationer samlas på ett ställe och det är lätt att tilldela eller återkalla åtkomst.
Detta är också inte bara värdefullt för analyser och för att förbättra kundens upplevelse samt för att uppfylla integritetskrav.
Identitetsbevis & e-legitimation
Begreppet Identity Proofing handlar om en engångsprocess där en användares identitet verifieras med hjälp av en betrodd identitetsleverantör. Exempel på verktyg för ID-verifiering är BankID, Vipps och NemID. När en användares identitet har bevisats autentiseras användaren direkt till IAM-lösningen. Efter denna engångsprocess är inloggningen okomplicerad och kostnadseffektiv.
Att hantera kunddata på ett säkert, användarvänligt och smidigt sätt är en konkurrensfördel och i vissa fall avgörande för kundrelationer.
Läs mer om CIAM

Mindre friktion ger ökad konvertering
Alla handlar på nätet det är inte alla onlineshopping upplevelser som är smidiga. När varorna ligger i korgen och du är redo att betala kan det vara stor skillnad på hur snabbt det går och hur enkelt det är att bli klar.
Om det ideala CIAM-systemet ställer så få frågor som möjligt måste man veta vad den viktiga informationen om kunden som måste samlas in är. Hur säkerställer man att kunden verkligen är den han eller hon påstår sig vara utan att användarupplevelsen påverkas?
Om du vill höra mer om möjligheterna med CIAM är du välkommen att boka ett möte med Country Manager Max Rosencrantz.
Klicka här för att boka ett möte i Max kalender