Workplace from Meta – företagets digitala kaffemaskin

Workplace from Meta – företagets digitala kaffemaskin

Kaffemaskinen är ofta en plats för öppna och kollegiala samtal, men vi kan inte tillbringa hela dagen där och inte heller träffa kollegor från andra kontor. Lyckligtvis finns det en enkel lösning, och det är att införa en digital kaffemaskin.

Sociala kommunikationsverktyg är framtidens kommunikationskanaler

Sociala kommunikationsverktyg som Yammer, Slack och Workplace from Meta ger oss denna frihet. Vi tror att dessa är framtidens kommunikationskanaler på arbetsplatsen. Det är därför som vi när vi grundade Cloudworks bestämde oss redan från början för att utesluta e-post för internt bruk. Workplace from Meta är vår digitala kaffemaskin, och även om den inte gör riktigt kaffe har vi inte ångrat beslutet för en sekund. Tvärtom!

Cloudworks på Workplace from Meta

 

Workplace-by-Facebook-tilgjengelig-på-både-mobil-og-på-desktop

Workplace from Meta – tillgängligt på både mobil och dator

Workplace from Meta informerar och diskuterar vi allt från kundfall, teknisk utveckling, sociala evenemang, marknadsföring, projektutveckling och mycket mer. Vi ställer också frågor som är inriktade på den enskilde individen. Det spelar ingen roll att andra kan se om du frågar projektledaren om hur det går med ett kundprojekt. Det finns förmodligen fler personer som också undrar, och då besvaras detta för alla. Denna form av kommunikation är personlig och engagerande. Om vi stöter på utmaningar kan alla bidra med råd. Och vi hjälper och stödjer varandra för att vi är engagerade.

Tillgång till information skapar kunskap om företagets utveckling vilket i sin tur skapar engagemang som gynnar företaget.

E-post skapar splittring i företaget

Vi har ett ansträngt förhållande till e-post. E-post genererar vanligtvis inte samma grad av engagemang eftersom det är opersonligt och användarstyrt. Naturligtvis är det en fantastisk uppfinning. Det har bara blivit så mycket av det. E-post fungerar bra i ett formellt sammanhang eller när information inte ska delas med andra. Men hur många e-postmeddelanden gäller detta? Man brukar bara skicka till ett fåtal utvalda eftersom vi har lärt oss att begränsa vem vi skickar till, just för att minska mängden e-post, men resultatet är att man utesluter andra från informationsflödet. De är inte uppdaterade och kan inte ge värdefulla bidrag. Detta händer hela tiden och bidrar till splittring i företagen. Lösningar för social kommunikation skapar däremot öppenhet och bidrar till öppenhet och lärande.

Ju större företaget är, desto större är fördelarna

Vi anser att den positiva effekten av ett sådant informationsutbyte är betydande och motiveras av ett slags demokratisering av informationen. Naturligtvis använder vi fortfarande e-post vid behov, främst i dialogen med kunder och partner. Vi är dock ett litet företag, och man skulle kunna hävda att det är mycket lättare att säkerställa ett bra informationsflöde i vårt företag än i ett företag med flera hundra anställda. Det är säkert sant, men samtidigt är fördelarna också desto större för ett stort företag. Tänk bara på hur många timmars e-posthantering en stor organisation kan bli av med genom att byta till mycket effektivare kanaler!

Workplace-by-Facebook-god-gammeldags-kaffe-hos-Cloudworks

Så om du vill ta reda på hur vi kan hjälpa ditt företag att effektivisera den interna kommunikationen, ta kontakt, så kan vi prata om det över en god kopp gammaldags kaffe!