All information på ett ställe med Workplace och Knowledge Library

All information på ett ställe med Workplace och Knowledge Library

Knowledge Library i Workplace from Meta är en plats för företagets viktigaste resurser. Här kan statisk information som handböcker för anställda och rutiner skapas och lagras. Innehållet är lättillgängligt och kan delas av alla anställda på både mobil och dator. Workplace underlättar alltså att all information kan samlas på ett och samma ställe. Enkelt och tidsbesparande.

Workplace from Meta är ett verktyg där alla anställda kan samarbeta och kommunicera med varandra genom hela företaget. Med funktionen Knowledge Library som lanserades tidigare i år gör plattformen det möjligt att samla all information på ett och samma ställe.

Knowledge Library integreras i Workplace utan extra kostnad och är utformad för att skapa en bra användarupplevelse på alla enheter. Funktionens landningssida vägleder de anställda till den information de har tillgång till. De kan söka efter och dela innehåll samt kommentera i gruppinlägg.

Så kommer du igång

Om du är Workplace-administratör på ditt företag kan du skapa och redigera innehåll i Knowledge Library.

Vart?

  • Du hittar Knowledge Library i menyn Utforska under nyhetsflödet.

Struktur

  • Börja med att skapa användbara kategorier på högsta nivå för att se till att din personal lätt kan hitta informationen.
  • Varje kategori kan innehålla information och/eller underkategorier för att skapa en bra och lättnavigerad struktur.

Innehåll

  • Designen är minimerad för att uppnå god läsbarhet och användbarhet på alla enheter, inklusive mobila enheter.
  • Skapa och redigera innehåll med den lättanvända redigeraren, antingen från grunden eller med hjälp av en mall.
  • Redigeraren omfattar avancerad redigering, uppladdning av filer och bilder/videor samt länkning och inbäddning av videor.

Publicering

  • Alla skapade kategorier och utkast är endast synliga för administratörer om de inte publiceras. Detta säkerställer att du kan göra ändringar utan att någon märker det.
  • När du publicerar kan du bestämma vem som kan se varje kategori baserat på avdelning, arbetstitel eller plats, specifika grupper eller alla i organisationen.
  • Precis som i standardgruppinställningarna i Workplace får alla som har tillgång till kategorin ett meddelande när något publiceras.
  • En underkategori kan endast publiceras om huvudkategorin också publiceras.
 

Inspiration för bra användningsområden

När man först sätter igång med Knowledge Library är det klokt att börja med den information som alla behöver regelbundet. Vi har sett en del bra exempel på innehåll och här är några av de främsta:

  • Personalhandbok
    Enkel tillgång till information om rättigheter och skyldigheter
  • Förmåner för anställda
    Översikt över alla anställningsförmåner
  • Marknadsföringsmaterial
    En plats för allt marknadsföringsmaterial och alla mallar
  • Vårt företag
    Information om företaget, presentationer av avdelningar, produkter och företagsprocesser
  • Rutiner och processer
    En översikt över alla förfaranden och processer organiserade per affärsenhet eller funktion
  • Tjänstebibliotek
    Presentation av företagets officiella tjänster och tillämpningar och hur man begär tillgång till dem

Överföring av SharePoint till Knowledge Library

SharePoint er et kraftig verktøy for å bygge et formelt og strukturert intranett for dine ansatte. SharePoint är ett kraftfullt verktyg för att bygga upp ett formellt och strukturerat intranät för dina anställda. Knowledge Library är inte avsett eller utformat för att ersätta SharePoint i sin helhet eller för att vara den enda lösningen för lagring av statiskt innehåll. SharePoint saknar dock förmågan att bygga upp en gemenskap, vilket är själva kärnan i Workplace.

Anställda som inte har en arbetsdator eller arbetar på en delad dator lämnas ofta utanför eller har svårt att komma åt innehåll för separata program. Det är här som Knowledge Library kommer in i bilden.

Med Knowledge Library kan du flytta statiskt innehåll som är till nytta för alla i din organisation till det verktyg som alla har tillgång till.

När du flyttar innehåll från andra system som Sharepoint eller andra CMS är det viktigt att tänka på följande:

  • Vilka delar av innehållet som behövs
  • Hur det ska struktureras
  • Och i vissa fall hur informationen ska omstruktureras

Innehållet ska vara tillgängligt för rätt medarbetare, ha lättförståeliga namn och vara strukturerat så att det är lätt att hitta. I de flesta fall är det klokt att ta bort historiskt innehåll och inkludera endast den senaste och viktigaste informationen.

Under en övergångsperiod kan det innehåll som flyttats över fortfarande finnas tillgängligt i båda systemen. Ett definierat slutdatum för källan bör meddelas och från och med det datumet bör den antingen tas bort eller åtkomsten begränsas. Det är dock viktigt att klargöra för alla anställda att Knowledge Library på Workplace from Meta kommer att vara det enda som uppdateras under denna period.

Vill du ha en demo?

Om du vill ha en genomgång av hur Knowledge Library kan fungera för din organisation kan du kontakta oss här, så bokar vi in en kostnadsfri demo och konsultation