Elkjøp Nordic AS har ökat lönsamheten med Office 365

Elkjøp Nordic AS har ökat lönsamheten med Office 365

Elkjøp Nordic AS anlitade Cloudworks för att hjälpa till med förberedelserna och migreringen av koncernens kontorsprogram till molntjänsten Office 365. Nu kan företagets IT-avdelning fokusera på viktigare uppgifter än att driva dessa applikationer; allt kan helt enkelt vara klappat och klart.

Hjälpen från Cloudworks har varit ovärderlig för att säkerställa en högkvalitativ implementering av Office 365 för koncernens 1 300 administrativa användare.

Geir Nøstdahl, chef för IT Digital Services

 

Störst i Norden

Elkjøp Nordic AS är Nordens största handelsföretag inom hemelektronik och elektriska hushållsapparater och består av över 400 varuhus i Norden med totalt cirka 10 000 anställda.

Viktiga förberedelser

God planering och noggranna förberedelser var avgörande för att garantera god kvalitet. Noggrann testning bidrog också till kvalitetssäkringen. Användargränssnitten måste uppgraderas och datakvaliteten säkerställas. En ny Office-paketlösning rullades ut för att ge tillgång till nya funktioner i Office 365. Detta för att undvika överraskningar senare i projektet.

Dold migrering

Migrationsprojekt kräver ofta serviceavbrott, särskilt när stora datamängder överförs. I det här projektet var detta inte fallet. Både den nya och den gamla e-posttjänsten integrerades i en hybridlösning så att dataöverföringen kunde ske i bakgrunden, dold för användaren. Som ett resultat av detta märkte organisationen knappt av migreringen, förutom att de fick tillgång till nya funktioner.

Stärkt konkurrenskraft

Office 365 är en "Software-as-a-Service" - det vill säga en rad applikationer som levereras som en tjänst. Den största fördelen med en sådan tjänst är att Elkjøp Nordic AS inte längre behöver underhålla kontorets stödtjänster. Detta gör det möjligt för IT-avdelningen att skifta sitt fokus från standardprodukter till koncernens centrala system, vilket stärker Elkjøps konkurrenskraft.