Fem tips för bättre kommunikation inom ditt företag

Fem tips för bättre kommunikation inom ditt företag

Intern kommunikation är viktigare nu än någonsin tidigare. Större avstånd och fler hemmakontor skapar nya behov av både sätt att kommunicera och sätt att samarbeta internt. Med bra verktyg, processer och rutiner är du på god väg, men vad är det som egentligen krävs för att förbättra den interna kommunikationen?

1. Kommunicera vad de anställda behöver och vill veta

Förvånansvärt många företag tillämpar fortfarande endast envägskommunikation internt, genom att skicka ut nyhetsbrev, gemensamma e-postmeddelanden eller lägga ut nyheter på intranätet. I stor utsträckning är läsningsgraden av sådan information låg. Ta därför reda på vad de anställda bryr sig om och faktiskt vill veta mer om. Att dela med sig av strategi och mål på ett mer lättillgängligt sätt och uppmuntra kommunikation mellan olika avdelningar är något som de flesta företag gynnas av.

2. Ha en plan för var du kan hitta rätt information

Det går bra att använda flera kommunikationsverktyg, så länge du har en tydlig plan för var de anställda kan hitta informationen. Att lagra eller publicera samma information i olika IT-verktyg gör det svårt för de anställda att veta vilket verktyg som de bör använda. Utveckla en kanalstrategi och dela den med dina anställda.

Tillgång till information skapar kunskap om företagets välbefinnande och skapar engagemang som hjälper företaget lyckas.

3. Använd rätt teknologii

Olika företag har olika behov. Om de anställda kommer till jobbet till en e-post som är full av delade e-postmeddelanden kommer informationen att ackumuleras och bli svår att filtrera. För att se till att informationen når fram till dina anställda kan du överväga sociala kommunikationsverktyg. Statistik visar att du på det sättet kommer att nå betydligt fler människor med din information än tidigare.

4. Tillgång till system

Glöm inte bort de anställda som inte arbetar på ett kontor, till exempel butiksarbetare eller hantverkare. De behöver också hålla sig uppdaterade om vad som händer i företaget. Se till att de har tillgång till de system de behöver. Att ha en lösning som fungerar på både dator och mobil är avgörande.

Läs också: Vad är Workplace from Meta?

5. Skapa en kultur av delning

Bra intern kommunikation skapar en positiv kultur. Det betyder att du bör dela både positiva nyheter och viktig information med dina anställda. Underskatta inte effekten av att bjuda på dig själv. Det skapar en god kultur av delande. Det i sin tur ger mervärde och gör att dina kollegor har roligare på jobbet.