En IAM-lösning kan göra förvaltningen både enklare och säkrare för organisationen. Men det finns några viktiga punkter att vara medveten om under processen. Här är fallgroparna du bör undvika!
Dela artikeln:
Att implementera en ny lösning för Identity and Access Management (IAM) innebär en omställning på flera nivåer, både tekniskt och organisatoriskt. Även om vinsterna är stora och många, finns det också några typiska fallgropar som kan leda till onödig tidsåtgång, kostnader, problem och osäkerhet.
Många företag börjar med att köpa ett IAM-system innan man har kartlagt behoven och de möjliga vinsterna i förväg. Att implementera IAM i syfte att möta några lågt hängande frukter kan bli till ett problem, om systemet egentligen inte täcker de faktiska behoven – att då hamna i en återvändsgränd innebär merjobb och onödig friktion.
Det är viktigt att säkerställa att man får den tekniska lösningen som är anpassade efter behoven – så att man undviker att försöka anpassa behoven efter teknologin.
En IAM-lösning ska göra saker enklare för organisationen, men det kan vara lätt att få tunnelseende på sina egna eller en enskild avdelnings behov och krav. Till exempel kan det vara så att genom att optimera en del av processen på en nivå, medför det en hel del extra manuellt arbete på en annan nivå.
Man måste kunna se hela bilden och optimera över hela organisationen – effektivisering i vissa delar av företaget får inte sker på bekostnad av andra delar.
Var realistisk när du bedömer projektets omfattning. Det är inte nödvändigtvis så att en mindre organisation är lika med mindre komplexitet. Ett bra exempel är kommuner. Det finns ungefär samma bredd i tjänstemångfalden och processerna oavsett om det är en liten eller en mycket stor kommun. Alla har hälsotjänster, socialtjänster, förskola och skola, tekniska tjänster, administrativa tjänster – och så vidare.
Det kan finnas en dold komplexitet i din organisation också, oavsett hur stor den är. Kartlägg mångfalden och komplexiteten i processerna innan ni lägger projektplanen.
Sättet arbetsuppgifter, processer och arbetsflöden är organiserade på i företaget har sannolikt utvecklats gradvis över tid. Oftast byggs saker på och utvidgas lite i taget allt eftersom man får nya funktioner, applikationer, tjänster och behov – och det kan sluta som ett riktigt lapptäcke. Detta är inte nödvändigtvis den optimala strukturen att lägga upp ett IAM-system efter.
Det kan vara klokt att se på ett IAM-projekt som en gyllene möjlighet att optimera helheten i struktur och organisering av processerna – och inte bara bygga upp IT-systemet blint efter hur det ser ut idag.
När man är redo att skaffa ett IAM-system och har lagt mycket tid på att kartlägga sina krav och behov, är det lätt att man får en väldigt tydlig bild av vilken lösning man önskar sig. Nackdelen är att man då kanske missar de möjligheter leverantörerna har, som man inte kände till.
För att undvika att låsa leverantören till ett specifikt – och kanske inte optimalt – sätt att lösa ett behov på, bör man försöka att inte vara för detaljerad i kravspecifikationen. Håll istället behovsbeskrivningarna på en övergripande nivå för att få de bästa lösningarna.
Efter att ha genomfört många framgångsrika IAM-implementeringar, vet vi hur vi ska organisera sådana projekt och vad som krävs för att säkerställa ett bra resultat.
Kontakta oss gärna för att prata närmare om hur vi bäst kan bistå er →
Cloudworks Norge
Cloudworks AS
Org.nr. 927 879 662
Karenslyst allé 2
0278 Oslo
(+47) 22 49 07 30
kontakt@cloudworks.no
Cloudworks Danmark
Cloudworks ApS
CVR-nummer 4290019
Ringager 4A
2605 Brøndby
(+45) 40 30 83 09
kontakt@cloudworks.dk
Cloudworks Sverige
Cloudworks AB
Org.nr . 559376-0142
Hyllie Boulevard 53
215 37 Malmö
(+46) 70 262 80 66
kontakt@cloudworks.se